fredag, december 23, 2005

Elfsborgsskivan

Här kommer min första postning. Jag är så perfekt att jag inte behöver presentera mig. Detta är den perfekta recensionen av Elfsborgsskivan.

1. Fotbollspanelen (Jörgen Mörnbäck imiterar Tommy Söderberg, Glenn Hysén mfl)
Jag vill inte klaga på Jörgen och har heller inget att klaga på när det gäller honom. Han vet vad han gör och är av naturen rolig. Ett tips till Jörgen vore att lära sig att imitera Stefan Andréasson. Köra mycket med det och blanda in Elfsborg i sitt nummer. Jag såg f.ö. ett TV-program med Jörgen för en stund sedan där han imiterade Lars Lejonborg. Nu är ju inte Lars Lejonborg någon bra person. Han är inte röd. Men Jörgen gjorde det bra. När både Lejonborg och Jörgen var i studion ställde programledaren frågor och en av dem handlade om Elfsborgs placering i Allsvenskan 2006. Jörgen ropade med Lejonborgs röst "etta". Det visar på stort Elfsborgs-hjärta från Jörgen. Vad Lejonborg själv svarade om Elfsborgs placering visar endast vilket dåligt intellekt han har.

2. Borås All Stars "100"
Meningslös låt. Man borde ha använt sig av ett proffs för att skriva låten. Ja, ja det hade kanske gått på några få kronor till, men det hade blivit bra. För denna låten är inte bra. Man kan också ifrågasätta namnet "Borås All Stars". Till att börja med är Jill Johnson inte från Borås. Är man från Borås, vilket jag är så skorrar man inte när man pratar. Jill Johnson skorrar. Christer Björkman är en loser. Vad har han gjort för att vara med? Har han gjort något annat än att hålla på med den där totalt meningslösa melodifestivalen? Nej, det har han inte och han är inte en stjärna. Samma sak med den där Magnus. Håller de på Elfsborg? Har de starquality? Tillför de något i samhället så att de skall få privilegiet att medverka på en hyllningslåt till Elfsborg? Nej, självklart inte. Jag vet flera som borde ha varit med men som inte är med, men ja, ja. Sånt är livet. Det borde ha varit Elfsborgsprofiler som sjöng istället. Jag hade velat höra Stefan Andréasson, Johan Karlsson, Johan Sjöberg och Jari Ilola sjunga en låt istället.

3. Jonas Liberg "Starkare än någonsin"
Dags att slopa den här skitlåten vid entréerna nu anser jag. Redan första gången den spelades var en gång för mycket. När Herr Liberg själv skulle framföra låten på Borås Arena sprang han runt som en katt som fått senap i röven på uppåttjack. Det fanns ingen karisma i det framträdandet. Tro mig jag vet. Jag kan branschen. Mitt tips till Jonas Liberg är att han borde ta och skaffa sig ett vanligt jobb och sluta tro att han är Sveriges svar på Bruce Dickinson. Grabben verkar ambitiös så sälja dammsugare dörr till dörr vore något för honom. Ett tips till ny låt vid Elfsborgs entréer är "The Great Gate of Kiev".

4. Mimmi "Snubbar med dubbar"
Jag har hört mycket dålig musik i mitt liv. Mycket dålig musik. Till exempel hipphopp och rapp. Jag tror att denna låten är sämre än allt annat. Det finns inget tillstymmelse till personlighet i rösten och det finns ingen tonsäkerhet. Usch, nej, fan. (Så får man säga. Jag har hört en f.d. minister tillika nuvarande EU-kommissionär säga så). Den som skrivit texten har även den problem och borde söka hjälp. "Lasse Nilsson kan han är en kul figur". Va fan?! Han var en spinkig pojkspoling som aldrig träffade mål och alltid sprang offside. Mitt råd till Mimmi är att skaffa sig ett vanligt jobb. Vill hon hjälpa Elfsborg borde hon söka sig till Ellos och hjälpa dem där så att de kan fortsatta sponsra Elfsborg.

5. Jan-Öjlers "Hej, hej, hej,heja Elfsborg"
Jan-Öjlers är inte min stil riktigt, men det finns mer kvalité i detta än vad många tror. De gjorde även mycket för Elfsborg när de gjorde dessa låtar. Att inte Guliganera sjunger denna låt mer?

6. Guliganbandet "Vi älskar Elfsborg"
Jag kan förstå om Guliganerna gillar den här låten. De kan sjunga med i den när de dricker öl. Och barn jag skall berätta en sak för er; Det som gör gubbarna i Guliganerna så roliga är öl. Lika bra att ni lär er. Men låten håller ingen hög kvalité, det kan inte många påstå, ingen kan göra det på allvar.

7. Runa Guligan "E rikti' guligan"
Jävla mongo. Det här är totalt meningslöst att ha med. Inte ens roande, man mår dåligt och vill bara spy.

8. Ewa Roos "Elfsborg - laget med fart"
Götatösen Ewa Roos har ju gjort sig ett namn i Sverige och hon är ju duktig på det hon gör. Hon sjunger ju bra i sin genre. Men denna låten är inte bra. Punkt.

9. Jan-Öjlers "Härliga Elfsborg"
Jan-Öjlers igen. Ja, det är i alla fall bättre än Mimmi i repris. Kanske skivans bästa låt? Vem vet?

10. Borås All Stars "100" (remix)
Jag spyr nu.

11. Jan-Öjlers "Hej, hej, hej, heja Elfsborg" (pampig version)
Ja, det är pampigt det här. Visar att Jan-Öjlers har mer klass än Vikingarna, Torleifs och Streaplers tillsammans.

Det brukar vara svårt att sätta betyg på en skiva, till och med en låt. Tilläggas skall är att som helhet är denna skiva inte bra. Den är skit. Det säger jag som verkligen gillar Elfsborg. Jag hade velat sätta ett högre betyg men det blir 0/10.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den riktiga Curt Henning var perfekt men det är inte du. Att "verkligen gilla Elfsborg" är inte förenbart med att vara perfekt. Det är ok att skoja om att man gillar Elfsborg som många boråsare gör men jag tycker att du går över gränsen när du påstår att du verkligen gillar dom.

Förövrigt så såg jag en film en gång där Curt Henning lirade basket och även där bevisade att han är perfekt.