tisdag, januari 10, 2012

De bästa schlagerlåtarna som aldrig vann, plats #9

I väntan på det rödgula kör vi plats #9 på listan över de bästa schlagerlåtarna som aldrig vann. Den här gången rör det sig om ett år då man inte lika tydligt kan säga att fel låt vann.

Plats #9: John Ballard - "Rendez vous" (1984)

Nej, till skillnad från fadäsen 1987 vann ju Herreys 1984 inte bara melodifestivalen utan även Eurovision song contest så småningom. När "Diggiloo, diggiley" samtidigt blev en superhit får man väl i retrospektiv betrakta förstaplatsen som odiskutabel. (Herreys debut-LP var för övrigt den första skiva som hamnade i min ägo. Twisted Sisters "We're not gonna take it" på 12" var den andra.) Men faktum är att John Ballards "Rendez vous" gick hem mest i den yngsta jurygruppen när det begav sig och när man lyssnar på låten och ser framträdandet om igen är det lätt att förstå. Med sin ungdomliga och lite nyliberalt rebelliska framtoning bidrog Ballard med en ballad som låg helt rätt i tiden. (Kostym och långt hår hade Noice-Hasse med framgång banat väg för något år tidigare.) Med engelsk lyrik, ett gitarrsolo, några snygga synthmattor och en snärtigare virvel hade "Rendez vous" utan tvekan kunnat bli en internationell radiohit.



John Ballard ställde även upp året innan i duett med Ann-Louise Hanson, men efter motgången i melodifestivalen 1984 drog han sig tillbaka för att producera. Som producent har han bland annat skrivit låtar för Ace of Base och även om de inte tillhör mina favoriter får man ändå tillskriva Ballard ett visst mått av framgång i det borgerliga kulturträsket.

6 kommentarer:

Edge sa...

Jag tror att den här bloggen har spelat ut sin roll och borde läggas ner. Eller ändra namn till något mer homofilt. Detta var det sämsta inlägget som jag läst. Det är totalt ointressant och låten suger stenhårt. Hur kan någon vara intresserad och hur kan någon ta av sin tid av sitt liv för att skriva om något så otroligt idiotiskt som melodifestivalen?

Röd Guling sa...

Jag bjuder på kulturell vägledning som bloggosfären och världen i stort knappast kan klara sig utan.

Edge sa...

Även fast jag förstår ironin i ditt svar så anser jag att det inte är lägligt att vara ironisk. Melodifestivalen 1984 är verkligen ointressant och pinsam. Jag och de flesta med mig ser ingen kultur i det alls.

Du kanske borde börja blogga på Pridefestivalens hemsida?

Röd Guling sa...

Melodifestivalen är borgerlig kultur.

Edge sa...

Borgerlig kultur är Kungliga Operan eller Dramaten.

Fast inom vänstern ser ni väl allt som inte är klotter, upplopp och rödvin (vars flaskor är utmärkta till molotov cocktails vid upplopp)som borgerlig kultur.

Melodifestivalen är liksom Carl Lidbom trams och trams hör inte hemma hos den sofistikerade människan.

Röd Guling sa...

Institutioner och skådeplatser avgör inte om kulturen är borgerlig, radikal eller fascistisk. Melodifestivalen är givetvis trams, precis som borgerligheten i övrigt.